LISTY OSTRZEGAWCZE W SYSTEMIE PODATKOWYM
Ministerstwo Finansów dąży do tego, aby oszustw podatkowych było jak najmniej. Z tego właśnie powodu ciągle słyszymy o zmianach, o nowelizacjach ustaw, o ulepszeniu poboru podatków. Obecną nowością w prawie podatkowym mają być „listy ostrzegawcze”. Co to takiego?
List ostrzegawczy ma ograniczyć oszustwa podatkowe VAT, czyli ustabilizować wpływy do budżetu państwa.
List ostrzegawczy ma opisywać najbardziej charakterystyczne oszustwa podatkowe. Ma on zawierać pouczenie o konieczności dołożenia należytej staranności, jak również podjęcia przez podatników wszelkich możliwych środków ostrożności, przy doborze dostawcy, w celu uniknięci posądzenia o zamierzone uczestniczenie w przestępstwie VAT.
Skutkiem niepodporządkowania się do zaleceń ww. listu ma być odpowiedzialność w postaci utraty praw do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towaru od nieuczciwego podatnika.
Listy ostrzegawcze byłyby przygotowywane przez Ministerstwo Finansów we współpracy z Ministerstwem Gospodarki, w oparciu o wyniki postępowań kontrolnych i działań analitycznych prowadzonych przez służby skarbowe, jak również w oparciu o sygnały o nadużyciach VAT przekazywane przez organizacje zrzeszające przedsiębiorców z określonej branży, a następnie publikowane przez właściwych Ministrów.
Odbiorcami „listu ostrzegawczego” będą podmioty gospodarcze będące podatnikami VAT, działające w branży określonej w „komunikacie ostrzegawczym”.