CYFRYZACJA W URZĘDACH SKARBOWYCH
Internet dotknął swoim działaniem także Urzędy Skarbowe, które już od 11 maja mogą kontaktować się z podatnikami online. W zakres elektronicznego działania wchodzić będą przesyłanie decyzji, postanowień, interpretacji, a także wezwania do złożenia zeznań lub wyjaśnień. Podatnik oczywiście musi wyrazić na to wszystko zgodę, więc bez obaw, że wszystko będzie robione bez naszej wiedzy.
KORZYŚCI DLA PODATNIKÓW
Te zmiany wnoszą także znaczne ułatwienia w życie podatników, którzy już mogą składać dokumenty (wyjaśnienia itp.) w formie elektronicznej oraz ma on możliwość ustanowienia pełnomocnika reprezentującego go przed organem podatkowym.
To czysta teoria, a jaka praktyka?
US przesyła na wskazany adres poczty elektronicznej powiadomienie do podatnika, że może on pobrać pismo w formie dokumentu elektronicznego. W przypadku żadnego sygnału odbioru ze strony podatnika, zostanie ono wysłane po raz drugi. Jeżeli minie 14 dni od dnia pierwszego zawiadomienia, to doręczenie pisma będzie uznane za dokonane.
Nie potwierdzenie przez podatnika odebrania e-pisma skutkuje wysłaniem przez US tego samego dokumentu, tym razem w formie tradycyjnej.
To rozwiązanie, ten pomysł ma swoje dobre i złe strony. Do zalet na pewno możemy zaliczyć większa skuteczność, szybkość i oszczędność.
Jednak wadą jest tutaj z pewnością to, że w przypadku błędu programu, który zaszeregował wiadomość od US do np. spamu, to podatnik musi przygotować się na spore konsekwencje na poziomie nieodebrania poczty awizowanego listu poleconego.
Ta nowość zmusza nas więc do częstszego sprawdzania naszej poczty elektronicznej.